5 września 2019

Full service leasing, czyli długoterminowy wynajem samochodu – ciekawa odmiana leasingu

Porównanie kosztów związane z leasingiem zwykłym, długoterminowym i autem na kredyt

Zakup i użytkowanie samochodu wiąże się z systematycznymi kosztami. Paliwo, które z roku na rok drożeje, obowiązkowe ubezpieczenie oraz sam koszt zakupu samochodu. Auta z salonu są najdroższe, jednak nie bez przyczyny. Wymagają wysokiego wkładu środków własnych lub nie zawsze korzystnego pod względem oprocentowania kredytu. Samochody z drugiej ręki są tańszą alternatywą, jednak wiążą się z oczywistym ryzykiem. Niekiedy pojawiające się koszty już po zakupie używanego samochodu przewyższają wartość samego samochodu. Alternatywą od powyższych możliwości dla osób prywatnych jest wynajem długoterminowy.

Rynek usługi FSL

Rodzimy rynek odbiega strukturalnie od zbliżonych pod względem wielkości rynków “starego kontynentu”. Tak samo ze strony popytu, jak i podaży. Praktycznie wszyscy globalni gracze są obecni na Polskim rynku wynajmu długoterminowego, przy czym dość mocny jest też sektor leasingu bankowego, który ewoluuje w stronę zarządzania usługami mobilności. Istnieją ponadto programy importerskie i producenckie.

Rozliczanie najmu długoterminowego przez przedsiębiorców

Full service leasing należy rozliczać kilometrówką, co wiąże się z prowadzeniem ewidencji przebytych tras. Limit rozliczanych kosztów generuje się poprzez obliczenie liczby przejechanych kilometrów (na rzecz firmy) i stawki za kilometr przebiegu pojazdu. Warto zwrócić uwagę na to, że w przypadku kilometrówki stosuje się 50% odliczenie VAT od wydatków związanych z użyciem samochodu.

Jedyną możliwością odliczenia 100% VAT jest zgłoszenie pojazdu w urzędzie skarbowym jako firmowy, wykorzystując do tego druk VAT-26. Ponadto, należy wciąż prowadzić kilometrówkę na rzecz rozliczenia VAT oraz sporządzać i gromadzić w dokumentacji regulamin użytkowania pojazdu, wykluczający możliwość użycia go w celach prywatnych.

 FSL, czyli full service leasing. Same zalety?

Najem długoterminowy jest dosłownie dla każdego człowieka. Wiele firm oferuje leasing samochodu. Okres obowiązywania leasingu operacyjnego może wynosić od trzech miesięcy aż do czterech lat. Wiąże się z tym wiele korzyści:

  • Opłaty – które są podzielone proporcjonalnie do ilości rat,
  • Prestiż – osiągany dzięki możliwości zakupu samochodu z wyższej półki,
  • Możliwość późniejszego wykupienia – i to po wyjątkowo preferencyjnych cenach.
  • Brak zmartwień dotyczących sprzedaży – w przypadku chęci wzięcia nowszego modelu samochodu, wystarczy kontynuować leasing samochodu z firmą leasingową, która po odbiorze używanego samochodu przyzna nowy, często na jeszcze lepszych warunkach.

Różnice dzielące samochód na leasing, a wynajem długoterminowy.

Główną różnicą pomiędzy standardowym leasingiem, a najmem długoterminowym są pakiety świadczeń, które dodawane są do umowy. W zależności od umowy, klient może za dodatkową opłatą (która w przypadku full service leasing jest bardzo niska, rozłożona w zależności, od długości abonamentu) otrzymać szeroki wachlarz usług, m.in.

  • przeglądy,
  • składowanie i wymianę opon,
  • darmowy serwis,
  • bieżące naprawy,
  • ubezpieczenie samochodu.

Każdy wynajem długoterminowy typu FSL posiadać musi trzy, z powyższych usług. W przypadku korzystania ze standardowej opcji auta na kredyt, wszystko spada na barki przyszłego właściciela samochodu, a koszty z tym związane muszą być pokryte z jego kieszeni.

Najem długoterminowy wiąże się nie tylko z korzyściami, wynikającymi z powyższych dodatków. Głównym czynnikiem, który wpływa na cenę jest deklarowany przebieg. Przekroczenie go może wiązać się z karą. Dopłaty do nadliczbowego przebiegu oscylują w przedziale kilku – kilkudziesięciu groszy za każdy dodatkowy kilometr. Sam limit najczęściej mieści się w przedziale 10 tyś. – 40 tyś. kilometrów/miesiąc.